تبلیغات
دیولق،دهکده باستانی من - سوره بقره، آیه 102 - مصداق دیو

حضرت محمد(ص) : دوست داشتن وطن ازایمان است


Admin Logo
themebox Logo
آیه قرآن حدیث موضوعی



در این وب
در كل اینترنت
تاریخ:دوشنبه 24 فروردین 1388-02:32 ق.ظ

سوره بقره، آیه 102 - مصداق دیو


با توجه به آیه 102 سوره بقره لطفاً در خصوص اینكه دیوان چه كسانی هستند توضیح دهید ؟

اعمل خارق عادت و غیر عادی چند قسم می باشند یكی از آن اقسام اموری است كه علل مبادی و غیر

مادی و غیر محسوس دارد همانند پیش گویی كه مرتاضان از آینده خبر می دهند ، ساحران كاهنان كاری

كه انجام می دهند، سحر درآیه از این قسم می باشد ،حال این قسم از امور خارق العاده به كجا استناد

دارد . تعلیل این گونه از امور خواه عنوان سحر بر آن اطلاق شود یا نشود بر عهده قدرت اراده و قدرت روح

است روحی كه در حقیقت انسانی اصالت دارد یعنی گرچه انسان در حقیقت مجزا از هم به نام روح و

بدن ندارد بلكه حقیقت متحد و واحدی است كه مركب از روح و بدن است لیكن

در این حقیقت و احد روح اصل وبدن فرع كارها و اراده های روح پیوسته مسبوق به آگاهی است و بر اساس قطع و جزمی كه برایش حاصل شده اراده می كند قطع و جزم مذبور در انسانهای متعارف از طرق و مطالب عادی سرچشمه می گیرد، و از این رو اراده های آنان نیز عادی است، ولی انسانهای غیر عادی از راه دیگری نیز جزم پیدا می كنند و طبعاً اراده آنان نیز غیر عادی است و آن راه دیگر عبارت از ایجاد توهم و سپس خیال و آنگاه تقویت خیال وتبدیل آن به علم جزمی است چنان كه در شب ،شبهی را از دور می بیند و می پندارد كه غول است آنگاه خیال خود را تقویت و در نهایت جزم پیدا می كند كه غول است و در پی آن صورت دیوی را در صحنه نفس به تصویر می كشند و آن را ایجاد می كنند و سپس از آن می گریزند . فرار آنان در حقیقت فرار از افكار خود ساخته است نه از دیو خارجی و این همان چیزی است كه برای بسیاری از انسانها در حال خواب حاصل می شود كسی كه در بیداری ، وهم و خیالی داشته در عالم خواب همان خیال تقویت می شود و با تقویت آن خیال اراده او صورتی را می آفریند و انسان خوابیده با مشاهده آن صورت متصل یا امیدوار و خوشحال می گردد و یا هراسناك و غمگین می شود آن امید و نشاط یا این خوف وغم در جسم او اثر می گذارد كه در صورت شدت آن از خواب بیدار می شود با توجه به این توضیح اینكه ماهیت سحر و دیو چگونه می باشد روشن می شود كه دیو یك امر خیالی است و فرار آن در حقیقت فرار از افكار خود می باشد بدین جهت دیگر معنا ندارد بگوئیم دیو چه كسانی می باشد، چون دیو در خارج وجود ندارند و وجود خارجی ندارد بلكه عده ای با این فن آشنا بوده اند به دیگران می آموختند در واقع طبق آیات شریفه سحر آموزی از طریق شیطان می باشد علم سحر را یهودیان و برخی از ملائكه داشتند علم سحر مذموم نمی باشد عمل به آن مذموم و زیانبار است همانند سایر صنایع زشت و ضار مثل صنعت شراب و هروئین سازی یا ساختن صلاح های میكربی یا كشتار جمعی.
خلاصه اینكه سوال كننده محترم نمی توان بیان كرد كه دیوان چه كسانی هستند بلكه كسانی كه علم داشتند طبق این آیه یهود و ملائكه بوده است اما كسی كه آنرا تعلیم داد با افكار كفری و آن كفر عملی شیطان بوده است بدین جهت حرام شده است .
منابع:
1) تفسیرالمیزان علامه طباطبایی ،ذل آیه 103 ،سوره بقره ،ج 1و.
2) تفسیر نسیم آیت الله جوادی آملی ،ج 5 ،ص 643،ذیل آیه مربوط .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها،



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر